Din perspectiva consumatorilor și a potențialilor păgubiți din accidente rutiere cele mai importante schimbări aduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) prin normă vizează introducerea fromularului electronic de constatare amiabilă în caz de accident și a conceptului de „primă netă de cheltuieli de distribuție”.
Practic, prin aceste două schimbări șoferii au posibilitatea de a scăpa de completarea unui formular tipărit extrem de complicat și, cel pușin teoretic, vor avea posibilitatea de a cumpăra RCA la prețuri diferite în funcție de canalul de distribuție. În mare, așa cum mai anunțase Economica, noua normă vine cu trei modificări majore, două dintre ele premiere pentru piața din România. În primul rând, actul vine să implementeze modificările cerute de Comisia Europeană în ceea ce privește modalitatea în care firmele de asigurare stabilesc prețurile RCA.
Practic, din 10 septembrie asigurătorii au liber absolut în această privință, întrucât sunt eliminate articolele care arătau că ASF trebuie să fie notificat înainte de modificarea tarifelor, iar asigurătorii trebuie să prezinte Autorității fundamentarea acestor modificări. Comisia Europeană a cerut aceste modificări României, în cadrul unei proceduri de infrigement începută încă din 2018.
Cum pe calea legislației primare nu s-a reușit implementarea acestor modificări (în ciuda existenței unor proiecte de lege și de OUG în Parlament și la Ministerul Finanțelor) s-a luat decizia ca riscul de infrigement să fie îndepărtat prin legislația secundară. Se revine astfel la situația de dinainte de apariția legii 132/2017, a RCA, în care este suficient ca tarifele asigurătorilor să fie analizate de un actuat independent.
Sutele de mii de șoferi implicați anual în accidente fără victime scapă de corvoada formularului tipărit de constatare amiabilă, inclusiv de realizarea schemei exacte a accidentului
Pentru consumatori, însă, altele sunt modificările de impact. Mai întâi, formularul tipărit pentru constatul amiabil nu mai este obligatoriu. Constatarea se va putea face și electronic, cu ajutorul unei aplicații ce va fi pusă la dispoziție de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR) și asigurătorii emitenți ai polițelor. Șoferii implicați în accidente, în jur de 500.000 anual, scapă de bătăile de cap date de completarea formularului de constatare amiabilă, ce presupunea inclusiv realizarea unei scheme a accidentului. Nou aplicație va reda automat inclusiv dinamica evenimentului, cu ajutorul sistemului GPS.
„În cazul completării formularului de Constatarea amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule implicate în accident sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul… Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către A.S.F.”, arată actul normativ.
Încă o premieră: Preț diferit pentru RCA la aceeași companie, în funcție de canalul de vânzare
O altă noutte adusă de norma ASF constă în introducerea noțiunii de ”primă de asigurare netă de cheltuieli”. Este o măsură despre care Economica a scris încă din urmă cu un an și care înseamnă, practic, faptul că vor putea fi stabilite prețuri finale diferite, în funcție de canalul prin care șoferul și-a luat asigurarea.
Mecanismul funcționează în felul următor. Noua formă a normei spune că: „Indiferent de canalul de distribuție utilizat, asigurătorul RCA practică aceeași primă de asigurare netă de cheltuieli de distribuție, stabilită pe baza criteriilor specifice unui asigurat.”
Norma încă în vigoare spune că: „Indiferent de canalul de distribuţie utilizat, asigurătorul RCA practică aceeaşi primă de asigurare, stabilită pe baza criteriilor specifice unui asigurat.” . Altfel spus, noua normă nu mai face referire la prețul final al RCA, dând libertate asigurătorului să stabilească acest preț în funcție și de cheltuielile pe care le are cu vânzarea. De exemplu, în mod normal, costurile de vânzarea online sunt mai mici decât cele de vânzarea prin brokeri sau agenți propriii, iar asta se va putea tradce în prețuri mai mici pentru achiziția online a RCA.
Despre alte modificări importante aduse prin noua normă puteți citi AICI
Sursa: economica.net
Împotriva articolelor redacției noastre, persoanele nemulțumite pot formula Contestație în termen de 10 zile de la publicarea articolului, la judecătoria Orășenească nr. 1 München Bayern Deutschland, in conformitate cu Legea federală Germană. Considerăm că nu se pot formula acțiuni la instanțele din România deoarece nici o persoană care activează în trustul nostru nu poate fi extrasă de sub jurisdicția federală germană. Considerăm că redacția noastră nu răspunde în fața autorităților din România ci doar celor federale sau civile germane. deoarece legea română nu are efecte de extraneitate asupra redacției chiar dacă subiectul știrilor face obiectul unor evenimente sau persoane din România și sunt scrise în limba română. Limba română nu este izvor de extraneitate a legii.