Înființarea unei companii specializate în colectarea și/sau reciclarea deșeurilor presupune parcurgerea unui set de proceduri inițiale legate de constituirea și înregistrarea societății în România precum și un set de reguli care trebuie respectate în temeiul autorizației de funcționare. Aici se includ stabilirea formei juridice a firmei, alegerea specifică a obiectului de activitate, stabilirea sediului social, elaborarea actului constitutiv, semnarea declarațiilor, obținerea autorizațiilor specifice, depunerea capitalului social și înregistrarea societății în Registrul Comerțului, colectarea tuturor deșeurilor nepericuloase.
Astfel în România codurile CAEN asociate operațiunilor cu deșeuri, necesare pentru determinarea obiectului de activitate al societății, sunt următoarele:
- Cod CAEN 381: Colectarea deșeurilor
- 3811: Colectarea deșeurilor nepericuloase
- 3812: Colectarea deșeurilor periculoase
- Cod CAEN 382: Tratarea și eliminarea deșeurilor
- 3821: Tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase
- 3822: Tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase
Pe lângă procedurile prealabile care vizează constituirea societății, Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor stabilește condiții și obligații pentru operatorii economici care efectuează operațiuni cu deșeuri. Este impusă obținerea unei autorizații de mediu sau a unei autorizații integrate de mediu. Această autorizație presupune că o societate autorizată să opereze colectarea deșeurilor de la pubele, va colecta orice deșeu nepericulos și nu-l va abandona și nu va putea refuza colectarea sa cu excepția cantității ce ar excede contractului.
Amintesc în acest sens că autorizația de mediu este un act tehnico-juridic emis de autoritățile competente pentru protecția mediului. Aceasta stabilește condițiile de funcționare a unei activități existente sau noi, cu posibil impact semnificativ asupra mediului. O.U.G. 195/2005 definește autorizația integrată de mediu ca un act tehnico-juridic emis de autoritățile competente, conform dispozițiilor legale, privind prevenirea și controlul integrat al poluării. Găsim această ordonanță aici.
Ce face RETIM și de ce afacerea a devenit o formă apropiată de escrocherie?
Deși OUG 195/2005 impune ca asemenea societăți icare primesc prerogative de putere publică, să ridice orice deșeu nepericulos, societatea timișoreană RETIM face mofturi la aplicarea legii și abandonează deșeurile, abandonează polistirenul pretinzând că acesta ar trebui depus de către beneficiari la centre special amenajate. O asemenea anomalie nemaiîntâlnită niciunde îăn Uniunea Europeană, nu mai vorbim despre România, a condus la transformarea timișoarei într-un oraș cu mult gunoi, polistiren exclus de la colectare.
Redacția noastră a surprins chiar săvârșirea de infracțiuni de către angajații RETIM. Iată proba și o explic mai jos
Strada Constructorilor, nr. 54 Timișoara, sfârșit de Februarie 2024 băieții de la RETIM tocmai au golit pubelele galbene. Au abandonat polistirenul pe parcarea privată a unui proprietar și lângă polistirenul abandonat au plasat și pubelele pe care le-au luat de pe zona betonată.
Potrivit art. 256 al. (1) Cod Penal Ocuparea, în întregime sau în parte, fără drept, prin violenţă sau ameninţare ori prin desfiinţarea sau strămutarea semnelor de hotar, a unui imobil aflat în posesia altuia se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă. Acest articol conferă 3 ipostaze alternative a ocupării unui imobil: fie fără drept, fie prin violență, fie prin amenințare. De ce aceste 3 ipostaze? Pentru că ocuparea poate avea loc și cu dreptul de a ocupa dar prin violență la transferul de posesie și atunci intră tot sub legea penală ca incidență. Deci nu sunt condiții cumulative ci alternative. Prin urmare ceea ce vedem noi în imagine este o infracțiune cât se poate de clară, iar un asemenea rezultat nu poate veni decât dintr-o activitate nelegală, o escrocherie. Dacă nu ar fi o escrocherie ci o afacere onestă, tomberoanele nu ar fi abandonate pe o proprietate privată ci ar fi amplasate la locul destinat acestora. Urmarea activității infracționale a angajațiilor de la RETIM, proprietarul cotei de teren cu destinația parcare nu a mai putut uza de aceasta, pierzând pe moment, ce? tocmai veritabilitatea proprietății căci un proprietar veritabil are toate cele 3 componente ale proprietății: usus, fructus și abusus. Numai că RETIM a amputat omului componenta usus, adică uzul cu posesie.
Prin rezoluția activităților RETIM, societatea comercială în speță contribuie la poluarea ireversibilă a orașului. RETIM este societatea autorizată în a colecta gunoiul, are posibilitatea de a pretinde colectare selectivă, refuzul însă de a colecta polistirenul intră în coliziune cu rațiunile de autorizare a firmei, compania încălcândiu-și obligațiile izvorâte din autorizație. Prin urmare, noi coinsiderăm că se impune sancționarea companiei atât din partea autorităților locale cât și din partea ANPC. Fie compania va înțelege să colecteze și polistirenul, în toberoane distincte, fie va trebui autorizată o altă companie cum ar fi Brantner Veres SA care deja prestează la Timișoara și anulată autorizația RETIM. Pretinderea de către companie că aceasta ar avea patru centre de colectare la nivel de oraș nu acoperă încălcarea, întrucât obligația constă în ridicare de la locul de depozitare al deșeurilor iar nu pretinderea absurdă ca cetățenii să se deplaseze 7-8 km cu deșeurile prin plase sau genți. Această abordare este de facto o escrocherie provenită din deciziile unor infractori cinici neanchetați încă de poliție și parchete, infractori pentru care legea și obligațiile izvorâte din cadrul normativ e doar o facultate, o opțiune.
Este dureros pentru noi să criticăm o companie locală, dar comportamentul RETIM a devenit inacceptabil, aceasta pe fondul acțiunilor de infrigement de la organele UE în care România este acuzată pentru modul în care colectează deșeurile. Iată vinovații, mă întreb de ce trebuie ca noi toți să plătim consecințele mofturilor RETIM?
Marius Leontiuc – senior editor
Împotriva articolelor redacției noastre, persoanele nemulțumite pot formula Contestație în termen de 10 zile de la publicarea articolului, la judecătoria Orășenească nr. 1 München Bayern Deutschland, in conformitate cu Legea federală Germană. Considerăm că nu se pot formula acțiuni la instanțele din România deoarece nici o persoană care activează în trustul nostru nu poate fi extrasă de sub jurisdicția federală germană. Considerăm că redacția noastră nu răspunde în fața autorităților din România ci doar celor federale sau civile germane. deoarece legea română nu are efecte de extraneitate asupra redacției chiar dacă subiectul știrilor face obiectul unor evenimente sau persoane din România și sunt scrise în limba română. Limba română nu este izvor de extraneitate a legii.